تحولات لبنان و فلسطین

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴
کد خبر: 1020314

بانک می تواند مورد سرقت اقتصادی قرار بگیرد و گاهی هم خودش ، خودش را مورد سرقت قرار دهد که به آن اختلاس بانکی می گویند ... بانک چون مؤسسه خیریه نیست، مجاز است به یک بدهکارکلان بانکی، وام کلان‌تر بدهد و او را بدهکارتر و کلان تر و غیره تر کند.

م. ظرافتی/ مدیر کل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی: «بانک یک بنگاه اقتصادی است و نباید آن را با بنگاه خیریه اشتباه گرفت.»

با عنایت به اینکه اصولاً مردم ما متوجه نیستند بانک چیست و چه ماهیتی دارد! فلذا در ادامه توضیح واضحات جناب مدیرکل حسابرسی و غیره بانک مرکزی، توضیحات ما را بخوانید تا بهتر متوجه تفاوت های بانک و خیریه  بشوید و توقع نداشته باشید بانکها همین جور محض رضای خدا به ملت وام ازدواج، مسکن، ودیعه مسکن و ... بدهند.

خیریه‌ بر خلاف بانک، کارش حل مشکلات مالی مردم است و اصولاً برای همین راه اندازی شده است. بانک های ما اما خودشان مشکل نظام بانکی محسوب شده و هزار و یک جور مشکل دارند و اگر آنها را درست نشناسیم و تعریف بانک را درست بلد نباشیم ممکن است برای ما هم هزارجور مشکل درست کنند. بنابراین و به قول مدیرکل حسابرسی بانک مرکزی ، بانک یک بنگاه اقتصادی است که در یک ساختمان چند طبقه یا بی طبقه واقع شده که در و پنجره دارد ، کارمند و رییس و معاون دارد، پیشخوان دارد ، گاو صندوق و دزدگیرو چک و سفته و ... دارد و در آن کارهای اقتصادی مربوط به شرکت ها، سرمایه داران و سرمایه گذران، بدهکاران کلان بانکی و غیره انجام می‌شود و وقت ندارد به شما وام های خرد بدهد ؛ یا به اندوخته هایتان سود مناسب بدهد یا مثلا کارهای خیریه ای انجام بدهد. بانک می تواند مورد سرقت اقتصادی قرار بگیرد و گاهی هم خودش ، خودش را مورد سرقت قرار دهد که به آن اختلاس بانکی می گویند و این مطلب جای حرف زدن از آن نیست. بانک چون مؤسسه خیریه نیست، مجاز است به یک بدهکارکلان بانکی، وام کلان‌تر بدهد و او را بدهکارتر و کلان تر و غیره ‌تر کند... همکارانم اشاره می کنند : «بسه دیگه....متوجه شدیم بانک چیه و وظایفش کدومه... یه کم در باره خیریه ها توضیح بده لطفاً». جهت اطلاع شما و همکارانم عرض می کنم آقای مدیرکل فقط بانک ها را تعریف کرده و در باره تعریف خیریه و انواع و اقسامش هنوز چیزی نگفته‌اند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.